Държавата се чуди кой строи магистрала „Хемус“

0
Снимка: БГНЕС

Част от магистрала „Хемус“ се строи от неизвестни изпълнители. Това съобщиха министрите на вътрешните работи и на регионалното развитие Бойко Рашков и Виолета Комитова. Според тях става дума за лотове 4 и 5 между Боаза и Плевен.

Комитова обясни, че министерството й издирвало фирмата, за да я пита дали й дължи пари. А дружеството се криело. Рашков пък каза, че имало данни за множество документи с невярно съдържание покрай строителството.

МВР и НАП влязоха и в пътната агенция

През последните дни МВР е особено активно по темата „Хемус“. Полицията организира заснемане с дрон на трасето, а преди ден отиде на проверка и в държавното дружество „Автомагистрали“, което е формалният изпълнител на строежа. Поръчките са възложени чрез т.нар. „ин хаус“ процедури, т.е. директно възлагане, а след това държавната фирма е сключила договори с редица строители. Според Комитова миналата година на фирмите са раздадени авансово около 1 млрд. лв. без да е имало нужда от това. Тя обясни, че предишното ръководство на „Автомагистрали“ твърди, че парите са застраховани, но у нас няма застраховател, който би могъл да плати гаранции в такъв размер. Освен това гаранционната поддръжка пак била оставена на „Автомагистрали“, т.е. на държавата и ако има проблеми с построеното, за тях пак ще платят гражданите през бюджета.

„От това, което чухме всички ние, е повече от ясно, че за някои участъци никой не знае кой работи, никой не идва да каже аз съм този, който строи и много сериозни причина има за това, за първи път имаме национален обект и изграждането на част от него с неизвестен извършител“, коментира Рашков и допълни, че ставало дума за „пирамида, която строи магистрала на зелено“.

Проверяват с дрон строителството на АМ „Хемус“ (видео)

Пари са давани авансово дори за последните три лота от магистралата, по които не са извършвани никакви дейности, каза още Комитова. Там са извършени само геодезическо и геоложко проучване на трасето, но се оказало, че то минава през участъци със свлачища и защитени зони по „Натура“ 2000. Затова сега трябвало да се избере ново трасе, т.е. всичко да започне отначало.

Освен това в другите лотове не са извършени отчуждителни процедури. За част от трасето няма и строителни разрешителни.