МОН: Присъствено обучение  през новата учебна година, дистанционното задълбочава образователните неравенства

0

Министерството на образованието и науката ще настоява за присъствено обучение  през новата учебна година.

Това заявяват от служебния екип на просветното ведомство на базата на анализ на данните проучване на обучението от разстояние в електронна среда. Според експертите, изготвили документа, дистанционното обучение задълбочава образователните неравенства, влошава знанията на голяма част от децата и заплашва да увеличи броя на отпадащите от образователната система.

Само през 2020 г. отсъствията са се увеличили със 70%. Това означава, че едни ученици са присъствали само на някои от онлайн уроците, а други са отсъствали постоянно, е становището на експертите. Според доклада 38% на сто от учениците не са имали достъп до електронно устройство за онлайн обучение, а всеки трети ученик не е отделял достатъчно време за учене и самоподготовка.

Данните ясно показват сериозно влошаване на ангажираността сред всички групи ученици, пишат авторите на доклада. Всеки втори учител е заявил, че част от учениците често не са присъствали докрай в онлайн часовете, а всеки трети е имал редовно отсъстващи ученици. Без живия контакт с учителите учениците от уязвими групи не само губят мотивация и ангажираност и изостават с учебния материал, но и отвикват да учат и да общуват. Поради тези причини те са застрашени да не се върнат в училище, категорични са експертите.

Като положителен ефект от дистанционното обучение се посочва, че страната ни успя да организира учебния процес така, че да няма пропуснато учебно време. Това отличава нашата страна от много европейски държави, чиито ученици останаха извън учебния процес в продължение на месеци. Освен това учителите и учениците вече използват много по-активно нови технологии. Педагозите прилагат иновативни методи на преподаване и персонализират часовете според потребностите на отделните ученици. Много активно участват в процеса и образователните медиатори.,

На тази база, необходимо е да се гарантира максимално дълго присъственото обучение през следващата учебна година, категорични са експертите.

За детските градини и децата със специални образователни потребности не се препоръчва да не присъстват, затварянето на градините трябва да е в краен случай.

Целия анализ на обучението от разстояние в електронна среда, както и приложенията към него, можете да прочетете ТУК.