Мостът на Колю Фичето край Бяла стана на 155 г.

0

Днес се навършват 155 години от тържественото откриване на моста, построен от майстор Колю Фичето на река Янтра край град Бяла.

Той се смята за постижение на българското възрожденско инженерно-строително и архитектурно изкуство. Работата по него започва през 1865 г. и завършва през 1867 г. Построен е по заповед на Мидхат паша. За построяването му полският инженер Людмил Рола, който бил на служба при Мидхат паша, поискал три милиона гроша, а майстор Колю Фичето – най-известният възрожденски майстор строител, се наел да го построи за 700 000 гроша, като заложил честта и живота си. Турският управител възложил на българския майстор да съгради моста.

Само след две седмици майсторът направил восъчен модел на равен мост с 14 свода подобен на старите римски мостове, с опростена, здрава конструкция.

Строежът на моста започва през 1865 г. и две години по-късно през 1867 г. вече свързвал двата бряга на река Янтра. Доволен от свършената работа Мидхат паша наградил майстора от името на султана с орден „Меджидие”, подарил му 50 хиляди гроша и голямо място в Търново.

Мостът се намира на 1 км от град Бяла в Област Русе, на пътя между Плевен и Русе. Той е дълъг 276 м и е широк 9 м. Неговите 14 свода с отвор 12 м са украсени с релефни изображения на животни. Поддържат го 13 опори с водорези и облекчаващи ниши, както и два брегови устоя. Мостът е направен от издялан камък от местен варовик и варов хоросан.

След наводнение през 1897 г. осем свода в средната част на моста (ок. 130 м) са унищожени. През 1922–23 г. мостът е реконструиран със стоманобетонни опори и сводове, но първоначалният облик е променен.

Днес мостът е запазен като паметник на строителното изкуство. Използва се само като пешеходен. Южно от него е построен съвременен мост. Община Бяла води кампания за набиране на средства за неговата реконструкция. Местната администрация е правила няколко проекта за ремонта му, както и за изграждане на информационен център, но по неясни причини нито един не се е осъществил. По груби сметки за това са необходими към 5 милиона лева.

агенция за подбор на персонал
зарядни станции за електромобили

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Въведете коментар!
Въведете своето име тук