Държавата е плащала милиони авансово за големи строителни обекти, а цената на магистрали и язовири се е определяла „на око“ от частните фирми. Това обявиха министрите на регионалното развитие Виолета Комитова и на икономиката Кирил Петков. Схемите са се прилагали най-често от държавните фирми „Автомагистрали“ и Държавната консолидационна компания (ДКК). Формално поръчките и парите са се давали на тях, а след това дружествата са ги превъзлагали на частни фирми по техен избор без конкурс.
Как се строят магистралите? Без обществена поръчка, но с милиарди, разпределени от няколко души
От изнесените от министрите данни стана ясно, че около 500 млн. лв. са били раздадени авансово за укрепване на общо 84 свлачища през последните 2 години. От тях е завършено укрепването на само едно свлачище – това на пътя за Рилския манастир. Останалите са на проектна готовност, а някои все още нямат и разрешения за строеж.
За магистрали пък са раздадени около 1,5 млрд. лв. Преди време от „Автомагистрали“ се оправдаха, че така на практика получават фиксирани цени на материали за години наред и държавата не се притеснява от бъдещ скок с цените.
„Трябва да върнем обществените поръчки, тук става въпрос за пари от бюджета. Това са парите на целия български народ“, заяви Комитова.
Нарушения в още 2 язовира, Петков обвинява в безстопанственост /ВИДЕО/
Само 7 фирми са получили около 80% от дейността по линия на язовирите, каза пък Петков. Става дума за общо 416 водоема. По документи 10 от тях са ремонтирани, но на практика е стоят празни и не са пуснати в експлоатация.